با 100 میلیون تومان، تویوتا یاریس یا هیوندای اکسنت ؟

اما حالا دنیای صنعت، محصولات خودرویی را توسط کارخانجات اتومبیلسازی برای انتخاب و خرید پیش رویمان قرار داده که هم کوچک هستند، هم جادار و هم راحت پارک میشوند. با وجود اینکه کلید گردان های معمولی برای کنترل بلندی صدا و موج رادیو طراحی قدیمی دارند اما کلید های مربوط به سیستم سرگرمی با قاب باریک فلزی و نقره ای رنگ از زمینه داشبورد جدا شده اند و ظاهر اسپرتی را به کابین این خودرو داده اند. کیفیت متریالی که در طراحی کابین کیا سراتو به کار برده شده اند با توجه به کلاس این خودرو رضایت بخش است. بخشی از طراحی ظاهری این خودرو که تفاوت زیادی با طرح مدل اصلی ۲۰۱۳ ندارد، بخش عقب این خودرو است. شتاب صفر تا ۱۰۰ این خودرو ۱۲ ثانیه است. یاریس سدان که سال گذشته به صورت هاچبک وارد بازار کشور شد در همان ابتدا توانست به دلیل مصرف کم سوخت طرفداران بسیاری را جلب کند که این امر موجب شد چند ماه بعد مدل صندوقدار آن نیز به بازار داخلی راه یابد.مدل دنده اتومات یاریس سدان هماکنون با خودرو سراتو دنده معمولی محصول شرکت کیاموتور از لحاظ قیمتی در یک محدوده قرار دارند، با این تفاوت که سراتو از موتور ۲۰۰۰ سیسی بهره میبرد که به واسطه آن میتواند ۱۴۳ اسب بخار قدرت تولید کند اما یاریس سدان دارای موتور ۱۳۰۰ سیسی است که توانایی تولید ۸۴ اسب بخار قدرت را دارد.از سوی دیگر شما با یاریس سدان میتوانید تا سقف ۱۷۰ کیلومتر در ساعت گاز بدهید؛ اما سراتو به شما این فرصت را میدهد که سرعت ۲۰۵ کیلومتر در ساعت را تجربه کنید.از سوی دیگر شما با سراتو نیازمند ۲/۹ ثانیه زمان هستید تا بتوانید به شتاب صفر تا صد دست پیدا کنید در حالی که تویوتا یاریس به دلیل آنکه از موتور کمقدرتی بهره میبرد برای رسیدن به این شتاب نیازمند ۱۱ ثانیه زمان است؛ اما نگاهی به میزان مصرف سوخت این دو خودرو نشاندهنده بهینه بودن یاریس سدان است؛ بهطوری که این خودرو در هر صد کیلومتر ۵/۶ لیتر بنزین میسوزاند؛ در حالیکه سراتو برای طی کردن این مسافت نیازمند ۸/۷ لیتر سوخت است.اما از لحاظ تجهیزات ایمنی نیز این دو خودرو به دلیل داشتن ترمز ABS (ضدقفل) و ایربگ کیسه هوا در رده خودروهای ایمن قرار دارند؛ اما کیاسراتو به ترمز ضدقفل دو گانه به همراه ترمز دیسکی خنکشونده نیز مجهز است.

شتاب صفر تا ۱۰۰ در هیوندای اکسنت ۱۱٫۴ ثانیه و در تویوتا یاریس ۱۲ ثانیه خواهد بود. هیوندای اکسنت به یک پیشرانه ۱٫۶ لیتری ۴ سیلندر مجهز است که توان تولید ۱۲۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۶ نیوتنمتر گشتاور را دارد؛ درحالیکه تویوتا یاریس از یک پیشرانه ۱٫۵لیتری ۴ سیلندر بهره میبرد که میتواند ۱۰۷ اسببخار قدرت و ۱۴۱ نیوتنمتر گشتاور تولید کند. مدلهای هیبریدی به تجهیزات بیشتری مانند تهویه مطبوع اتومات و چراغهای جلو پروژکتور مجهز هستند. مدل دنده اتومات یاریس سدان هماکنون با خودروی سراتو دنده معمولی محصول شرکت کیاموتور از لحاظ قیمتی در یک محدوده قرار دارند، با این تفاوت که سراتو از موتور ۲۰۰۰ سیسی بهره میبرد که به واسطه آن میتواند ۱۴۳ اسب بخار قدرت تولید کند اما یاریس سدان دارای موتور ۱۳۰۰ سیسی است که توانایی تولید ۸۴ اسب بخار قدرت را دارد. مشخصات فنی این خودرو شامل موتور 1.5 لیتری است که توانایی تولید 106 اسب بخار نیرو و 140 نیوتون گشتاور را دارد. علاوه بر اینها تویوتا با برگزاری تستهای مختلف و سنجش توانایی رانندگان جوان مسابقات رالی، اریک کامیلی 27 ساله فرانسوی را برای هدایت تویوتا یاریس «WRC» خود برگزیده که وی در سال 2014 به همراه هم تیمی خود استفان سارازین موفق به کسب پیروزی در مسابقه تور «دو کورسا» (Tour de Corsa) شده بود.

در نقطه مقابل تویوتا یاریس نیز طراحی زیبایی در مقایسه با نسلهای گذشته خود پیدا کرده است. امیدواریم این مطلب که دربارهٔ بررسی و مقایسه تویوتا یاریس ۱۵۰۰ سیسی است، برای شما مفید بوده باشد. بااینحال، برای مقایسه تویوتا یاریس ۱۵۰۰ سیسی با هیوندای اکسنت در بحث کیفیت مونتاژ، میتوان گفت که تویوتا یاریس بدون شک وضعیت بهتری خواهد داشت. با مقایسه تویوتا یاریس ۱۵۰۰ سیسی با هیوندای i20 باید گفت که هر دو خودرو برای انتقال قدرت به چرخهای جلو از یک گیربکس ۴سرعته اتوماتیک بهره میبرند. هیوندای اکسنت از امکانات قابلقبولی بهره میبرد و از این نظر در مقابل تویوتا یاریس وضعیت بهتری دارد؛ بهطور مثال سانروف موردی است که در میان آپشن رفاهی این خودرو وجود دارد، ولی در تویوتا یاریس دیده نمیشود. در نقطه مقابل، تویوتا یاریس از یک پیشرانه ۱٫۵لیتری ۴ سیلندر بهره میبرد که میتواند ۱۰۷ اسب بخار قدرت و ۱۴۱ نیوتنمتر گشتاور تولید کند. هر دو خودرو برای انتقال قدرت به چرخهای جلو از یک گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک بهره میبرند. استفاده از چنین چراغ های کشیده ای موجب شده تا سپر جلو این خودرو ظاهر با ابهتی داشته باشد. با این حال ارتفاع پایین آن موجب میشود تا چندان برای مسیرهای خاکی و نیمه آفرود مناسب نباشد.

یاریس سدان که سال گذشته به صورت هاچبک وارد بازار کشور شد در همان ابتدا توانست به دلیل مصرف کم سوخت طرفداران بسیاری را جلب کند که این امر موجب شد چند ماه بعد مدل صندوقدار آن نیز به بازار داخلی راه یابد. هماکنون کیاسراتو دنده معمولی با قیمت ۲۷میلیون و ۸۰۰هزار تومان و تویوتا یاریس سدان دنده اتومات نیز با قیمت ۲۶میلیون و ۵۰۰هزار تومان در بازار عرضه میشود. گروه خودرو- دو خودرو یاریس سدان دنده اتومات و سراتو دنده معمولی از جمله خودروهایی هستند که در رده قیمتی ۲۷ تا ۲۹میلیون تومان قرار دارند. هماکنون کیاسراتو دنده معمولی با قیمت ۲۷میلیون و ۸۰۰هزار تومان و تویوتا یاریس سدان دنده اتومات نیز با قیمت ۲۸میلیون و ۷۰۰هزار تومان در بازار عرضه میشود. از این رو تا کنون شاهد نرخ بالای فروش کیا سراتو ۲۰۱۷ نسبت به فروش یاریس سدان در بازار جهانی بوده ایم. در مجموع طراحی ظاهری خودرو کیا سراتو نسبت به خودرو یاریس سدان ، بیشتر برای بینندگان جذابیت دارد و افراد بیشتری را به خودش جذب می کند. البته در نمای عقب این خودرو نیز همان تغییرات بر روی سپر اعمال شده است. جالب است بدانید که طراحی داخلی و کابین خودرو کیا سراتو تفاوتی با نسخه قبلی آن نداشته است به گونه ای که وقتی به کابین این خودرو وارد می شوید همان حس اسپرت و جوان پسندی نسخه قبل، به سرنشینان منتقل می شود.